معرفی بهترین مودم فیبر نوری

    معرفی بهترین مودم فیبر نوری 

    فیبر نوری یکی از تکنولوژی‌های ارتباطی است که شاید نام آن را شنیده باشید. فیبر نوری یا FOM همانند یک کابل امکان انتقال اطلاعات را به شکل جدیدی امکان‌پذیر کرده است. فیبر نوری سرعت انتقال داده بسیار بالایی داشته و از این رو برای ایجاد بستر ارتباط با اینترنت بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

    هرچند که شرکت‌های ارتباط زیرساخت و مخابرات وظیفه کشیدن فیبر نوری را دارند؛ اما شما برای استفاده از این شبکه پر سرعت نیاز به استفاده از مودم فیبر نوری خواهید داشت.  در این مقاله تلاش می‌کنیم تا بهترین مودم فیبر نوری را، از برندهای مختلف به شما معرفی نماییم.

     

    بهترین مودم فیبر نوری

     

    مودم فیبر نوری چیست؟

    مودم فیبر نوری یک دستگاه به روز و مدرن است که در خانه یا محل کار شما نصب شده و امکان اتصال شما را به اینترنت از طریق فیبر نوری امکان‌پذیر می‌کند. توجه داشته باشید که برای استفاده از مودم فیبر نوری می‌بایست از پیش، زیرساخت مخابراتی آن در مکان موردنظر قرار گرفته باشد. یک مودم فیبر نوری با کیفیت، علاوه بر ایجاد یک اتصال قوی و دائمی، امکان اتصال دستگاه‌های دیگر به‌وسیله پورت‌های Lan یا شبکه WiFi را برای کاربر خود امکان‌پذیر می‌کند.

    همان‌طور که از نام فیبر نوری پیداست، عملیات انتقال داده در این کابل‌ها از طریق نور است. این کابل‌ها داده‌های شما را با سرعت بسیار بالاتری نسبت به سیم مسی انتقال می‌دهند. سیگنال‌های نوری سرعت و کیفیت بسیار بالایی داشته و کابل‌های آن از همه نظر نسبت به کابل مسی برتری دارند. همان‌طور که اشاره کردیم برای بهره‌گیری از این سرعت بالا نیاز به خرید مودم فیبر نوری خواهید داشت. بهترین مودم فیبر نوری برای هر فرد با توجه به بودجه و تعداد دستگاه‌هایی که قرار است به مودم متصل شوند متفاوت است.

    فاکتورهای دیگری همچون متراژ مکانی که قرار است مودم در آن قرار گیرد و محدودیت‌های شرکت ارائه دهنده از مواردی هستند که در زمان انتخاب بهترین مودم فیبر نوری خانگی می‌بایست به آن توجه داشته باشید.

     

    قیمت بهترین مودم فیبر نوری

    قیمت بهترین مودم فیبر نوری به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. بسیاری از مودم‌های فیبر نوری موجود در بازار قابلیت‌های ویژه‌ای را در خود جای داده که باعث بالا رفتن قیمت آنها شده است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قدرت آنتن دهی بالا، روتینگ حرفه‌ای و قابل برنامه ریزی، طراحی خاص و... اشاره کرد.  

    بسیاری از مدل‌ها نیز به جهت پایین نگه داشتن قیمت طراحی ساده را در کنار امکانات ابتدایی گرد هم آورده اند. از نظر کاربری و میزان دریافت سرعت به ندرت می‌توان اختلاف فاحشی میان این دو دسته مودم فیبر نوری پیدا کرد. بهترین مودم فیبر نوری دستگاهی است که بتوانید به راحتی آن را تهیه کرده و از آن استفاده نمایید. خصوصاً در این مورد می‌توانید به مودم‌های پیشنهادی ISP خود فکر کنید.

     

    بهترین برند مودم فیبر نوری

    در بازار ایران برندهای محدودی نسبت به ارائه و فروش مودم‌های فیبر نوری اقدام کرده‌اند. هرچند که شاید بتوانید با کمی گشت و گذار مودم‌هایی از برندهای خاص را بیابید. این در حالی است که خرید این مودم‌ها به علت نداشتن گارانتی ریسک بالایی را به همراه دارند.

    از این رو انتخاب برند‌هایی که بیشتر در میان کاربران شناخته شده اند میتواند انتخاب بهتری برای شما باشد. برندهایی همچون هوآوی، فایبرهوم و تی پی لینک از جمله برندهای هستند که کیفیت بسیار مطلوب را در کنار قیمتی رقابتی برای شما به ارمغان آورده اند. به جرئت می‌توان گفت که بیش از 80 درصد فروش بازار بهترین مودم فیبر نوری ایران متعلق به این سه برند است.

     

    نکات انتخاب بهترین مودم فیبر نوری

    قبل از خرید یک مودم VDSL می‌بایست بدانید که یک مودم فیبر نوری چه ویژگی‌هایی داشته و این ویژگی‌ها از چه نظر حائز اهمیت هستند. اولین موردی که می‌بایست قبل از انتخاب بهترین مودم فیبر نوری از آن اطلاع داشته باشید متراژ مکانی است که قرار است مودم در آن قرار گیرد.

    حتی بهترین مودم فیبر نوری نیز محدودیت پوشش دارند. از این رو اگر قرار است یک مساحت 500 متری را تحت پوشش یک مودم قرار دهید نیاز به یک مودم بسیار قوی خواهید داشت. در دست دیگر اگر متراژ مکان مورد نظر شما زیاد نیست خرید یک مودم گران قیمت 5 آنتن انتخاب معقولانه‌ای نخواهد بود. برای بررسی متراژ قابل پوشش هر مودم می‌بایست به راهنمای آن نگاهی بیندازید.

    به طور کلی اما هرچه تعداد آنتن‌های یک مودم بیشتر باشد، میزان فضایی که مودم سیگنال دهی مناسب خواهد داشت، بیشتر خواهد بود. از نکات قابل توجه دیگر می‌توان به حداکثر سرعت پشتیبانی شده، تعداد پورت‌ها، قابلیت‌های امنیتی همچون Firewall و... اشاره کرد.

     

    کابل فیبر نوری

     

    مودم فیبر نوری یا ADSL؟

    قطعاً در تمامی موارد و با در نظر گرفتن هر شرایطی انتخاب ما VDSL یا همان فیبر نوری خواهد بود. البته توجه داشته باشید که قبل از خرید مودم فیبر نوری حتماً از وجود سیستم کابل کشی فیبر نوری در محل مطمئن شوید. 

    تکنولوژی ADSL یک تکنولوژی قدیمی بر پایه انتقال اطلاعات بر روی کابل سیمی است که شاید در حال حاضر نیز به وسیله این روش به اینترنت متصل باشید. اگر نگاهی به پشت مودم خود بیندازید می‌توانید ورودی‌های همچون لن و تلفن را بیابید. اگر مودم شما به وسیله یک کابل تلفن به شبکه متصل است در حال حاضر از شبکه ADSL استفاده می‌کنید.

    در زمان خرید مودم توجه ویژه‌ای به تکنولوژی موجود در آن کنید. یک مودم ADSL توانایی اتصال به شبکه فیبر نوری و یک مودم فیبر نوری توانایی اتصال به شبکه ADSL را نخواهد داشت. در حال حاضر مودمی در بازار موجود نیست که بتواند به وسیله هر دو شبکه شما را به اینترنت متصل کند.

    از مهم‌ترین تفاوت‌های مودم فیبر نوری با سرویس ADSL،  سرعت اتصال است. همچنین با استفاده از سرویس فیبر نوری می‌توانید یک Ping پایین‌تر را تجربه کنید. این فاکتور خصوصاً برای بازی‌های رایانه‌ای اهمیت بسیاری داشته و شبکه فیبر نوری با تأخیر پایین‌تر می‌تواند تجربه بازی آنلاین شما را بهبود ببخشد.

     

    میزان امنیت فیبر نوری

    تفاوتی ندارد که شما بهترین مودم فیبر نوری موجود در بازار را خریداری نمایید. بسیاری از مودم‌ها به علت وجود اشکالات سخت افزاری و نرم افزاری می‌توانند دست هکرها را برای دسترسی به اطلاعات شما فراهم کنند. به طور مثال تراشه‌های Broadcom در بسیاری از مودم‌های موجود در بازار استفاده شده‌اند. هکرها به وسیله یک آسیب پذیری در این تراشه توانستند کنترل مودم‌هایی که از این تراشه استفاده می‌کنند را در دست بگیرند.

    به طور کلی اما امنیت مودم‌های فیبر نوری بسیار بالا است و شما نگرانی از بابت شنود شدن اطلاعات و یا دزدیده شدن پسورد مودمتان نخواهید داشت. البته همیشه به نکات امنیتی موجود بر روی دفترچه راهنمای مودم و توصیه‌های ISP خود توجه کرده و مودم خود را به روز نگه دارید.

     

    مزیت استفاده از فیبر نوری چیست؟

    به شکل ساده می‌توانیم بگوییم فیبر نوری نسبت به تکنولوژی‌های دیگر همچون ADSL سرعت بالاتر را در کنار قطعی کمتر برای شما به ارمغان خواهد آورد. امکان ایجاد اتصال ابری، ایجاد تماس صوتی به وسیله VOIP و پهنای باند اختصاصی بالاتر باعث شده است تا از هر نظر تکنولوژی فیبر نوری و VDSL انتخابی بهتر تلقی شود. بسته‌های ارائه شده توسط ISPها معمولاً در فیبر نوری متنوع‌تر بوده و شما امکان انتخاب دقیق‌تری با توجه به مصرف و سرعت مورد نیاز خود خواهید داشت.

    فیبر نوری در مقابل شرایط جوی و آسیب‌های آن مقاومت بیشتری داشته و از این رو دیگر خبری از سرویس‌های کابل برگردانی نخواهد بود. همچنین فیبر نوری از جریان الکتریکی برای انتقال داده استفاده نمی‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که فیبر در برابر تداخل‌های الکترومغناطیسی همچون اختلالات رادیویی یا صاعقه کاملاً در امان باشد.

     

    مودم فیبر نوری ONT یا ONU

    در یک شبکه فیبر نوری تجهیزات بسیاری برای اتصال شما به ISP وجود دارند. در میان این تجهیزات خصوصاً در مودم کلمه ONU یا ONT به گوشتان خواهد خورد.

    ONT مخفف Optical Network Terminal  یا پایانه شبکه نوری و ONU به معنای واحد شبکه نوری است. از نظر تکنیکی عملکرد این دو یکسان است. ONT و ONU هردو به مودم یا تجهیزاتی که در خانه شما قرار خواهند گرفت اشاره میکنند. ONT یک اصطلاح ITU-T بوده اما ONUI یک اصطلاح IEEE است. شبکه‌های فیبر نوری به دو شکل passive و Active پیاده سازی می‌شوند. در ایران شبکه‌ها به شکل Passive پیاده سازی می‌شوند.

    در هر دو شبکه شما می‌توانید از ONT یا ONU استفاده کنید. ممکن است برای سازه‌های ساختمانی در هر واحد یک ONU همانند مودم نصب شده و این مودم به یک ترمینال فیبر یا ONT متصل شود. اتصال میان ONU و ONT نیز می‌تواند به شکل کابل اترنت باشد. پس قبل از خرید مودم حتماً توجه داشته باشید که ممکن است نیاز به وجود کابل Ethernet و خروجی آن داشته باشید.

    اگر مودم خود را از خود سرویس دهنده اینترنت خود خریداری می‌کنید دیگر نیازی به چک کردن این موارد نیست. این در حالی است که خودتان قصد تهیه مودم را دارید حتماً به نوع پایه ریزی شبکه فیبر نوری محل خود دقت نمایید.  بهترین مدل مودم فیبر نوری نیز می‌تواند با یک خرید اشتباه، تبدیل به یک دستگاه بدون کاربرد شود. پس در زمان خرید حتماً این موارد را با ISP خود در میان بگذارید.

     

    بهترین مودم فیبر نوری هواوی

    برند هوآوی یکی از نام‌های شناخته شده بازار تجهیزات مخابراتی و شبکه است. در ادامه چند گزینه برای خرید بهترین مودم فیبر نوری هواوی را به شما معرفی خواهیم کرد.  

     

    مودم فیبر نوری هوآوی مدل HG8245Q

    بهترین مودم فیبر نوری هواوی

    اگر بودجه مناسبی برای خرید در دست دارید، انتخاب مودم HG8245Q می‌تواند یک انتخاب بسیار مطلوب قلمداد شود. این مودم دارای حداکثر سرعت 300 مگابایت بر ثانیه است. با توجه به محدود بودن سرعت اینترنت در ایران این سرعت حتی برای شرکت‌های بزرگ با پهنای باند اختصاصی نیز کافی است. این مودم دارای 4 عدد پورت شبکه پر سرعت 1000 گیگابیتی، 2 پورت تلفن و سه آنتن داخلی است. همچنین در پشت این مودم می‌توانید دو پورت USB را نیز مشاهده کنید.

    از ویژگی‌های این مودم می‌توان به امکان برقراری تماس به لطف وجود دو پورت تلفن نیز اشاره کرد. این ویژگی باعث شده است تا این مودم یک انتخاب مطلوب برای محیط‌های اداری باشد. اگر شرکت شما گستردگی بالایی داشته و نیاز به اتصال دستگاه‌های مختلف به شبکه دارید مودم MA5675M نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

     

    مودم MA5675M هوآوی

    مودم MA5675M

    این مودم در دسته مودم‌های فیبر نوری ONT قرار می‌گیرد. این مودم بر خلاف دیگر مودم‌های موجود در بازار تمرکز ویژه‌ای بر روی اتصالات خطوط تلفن داشته و در قسمت پشتی خود امکان اتصال 8 پورت تلفن را جای داده است. این مودم یکی از به‌روزترین محصولات هواوی است که قابلیت فیلترینگ و مدیریت دستگاه‌ها از طریق مک آدرس را برای کاربران خود امکان پذیر کرده است. این مودم ویژگی‌های دیگری همچون Firewall SPI، سیستم Anti DoS، ایجاد محدودیت  MAC/IP/URL و... را در خود جای داده است.

     

    مودم EchoLife HG8245 UPC

    مودم EchoLife HG8245 UPC

    مودم‌های میان رده EchoLife برند هواوی را نیز می‌توان در لیست بهترین مودم فیبر نوری هوآوی جای داد. این مودم با قیمت رقابتی خود در دسته مودم‌های ONT قرار می‌گیرد. وجود دو پورت لن، پورت تلفن، دو آنتن خارجی با قدرت سیگنال دهی مناسب و یک پورت usb انتخابی مطلوب برای محیط‌های اداری کوچک و منزل است.

    این محصول همچون دیگر تولیدات برند هوآوی قابلیت‌های امنیتی مناسبی را همچون پخش SSID متفاوت با قابلیت ایجاد محدودیت، سیستم امنیتی 3 پایه و تکنولوژی QOS به جهت کاهش مصرف انرژی را در خود جای داده است. اگر به دنبال خرید بهترین مودم فیبر نوری هواوی هستید EchoLife HG8245 می‌تواند انتخاب مطلوبی برای شما باشد.

     

    مودم هوآوی HS8145V5

    خرید بهترین مودم برند هواوی

    یکی دیگر از انتخاب‌های شما برای خرید بهترین مودم فیبر نوری در ایران مودم HS8145V5 است. این مودم شیک دارای دو آنتن 5 دسی بل با پوشش دهی بسیار مطلوب در کنار چهار پورت اترنت و یک پورت USB است. این مودم از نظر ظاهری تنها در رنگ مشکی عرضه شده و شکل کاملاً خاص آن قطعاً توجه دیگران را به خودش جذب خواهد کرد.

    علاوه بر ظاهر زیبا این مودم کیفیت بسیار مطلوبی را از نظر ارائه سرعت و پوشش دهی سیگنال وای‌فای در اختیار شما قرار خواهد داد. همچون دیگر محصولات هواوی قابلیت‌های امنیتی همچون دیوار آتشین نیز در این مودم تعبیه شده‌اند.

     

    مودم دو بانده هوآوی مدل HN8245Q

    HN8245Q برند هواوی

    اگر ظاهر برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد می‌توانید به سراغ خرید مودم HN8245Q بروید. این مودم جذاب دارای شکلی منحصر به فرد است که با دیدن آن متوجه کاربری آن نخواهید شد. این مودم در باطن خود نیز قابلیت‌های مناسبی را جای داده است.

    چهار پورت شبکه 10 گیگابیتی، یک آنتن 2 دسی بل و پورت USB در کنار 2 پورت تلفن امکان استفاده از VOIP را نیز از طریق این مودم امکان پذیر کرده است. سرعت وایرلس این مودم به لطف تکنولوژی‌های اختصاصی هوآوی به 300 مگابیت بر ثانیه رسیده و شما امکان گرفتن بک آپ و ساخت شبکه داخلی و اشتراک گذاری اطلاعات را نیز از طریق این مودم خواهید داشت.

     

    بهترین مودم فیبر نوری مخابرات

    شرکت مخابرات یکی از شرکت‌های ارائه دهنده راهکارهای ارتباطی شامل ADSL و VDSL است. این شرکت گاهی اوقات به شکل جشنواره‌ای مودم‌هایی را به همراه قرارداد خطوط فیبر نوری خود، برای خرید در اختیار مشتریان می‌گذارد. بیشتر مودم‌های ارائه شده توسط مخابرات از برند تی پی لینک هستند که در ادامه به معرفی بعضی از آنها خواهیم پرداخت.

     

    مودم تی پی لینک TX-VG 1530

    مودم فیبر نوری تی پی لینک TX-VG 1530

     

    این مودم یک مودم استاندارد با قیمتی رقابتی است که به راحتی در لیست بهترین مودم فیبر نوری ما جای خواهد گرفت. تی پی لینک این مودم را مجهز به دو آنتن خارجی 5 دسی بل کرده است که قابلیت پوشش بسیار مطلوبی را برای این مودم به ارمغان آورده است.

    در پشت این مودم شما می‌توانید چهار پورت شبکه، دو پورت تلفن برای استفاده از سرویس Voice over IP و یک پورت USB را بیابید. مودم TX-VG 1530 یک مودم کاملاً استاندارد است که می‌تواند در منزل یا مکان‌های اداری کوچک مورد استفاده قرار گیرد. این مودم از جمله بهترین مودم‌های فیبر نوری خانگی است که می‌توانید از آن برای لذت بردن از یک اتصال پرسرعت به وسیله فیبر نوری بهره گیرید.

     

    مودم تی پی لینک TX-6610

    مودم تی پی لینک ارزان

    این مودم نیز به شکل محدود در بازار موجود است. اگر محدودیت بودجه برای خرید مودم فیبر نوری دارید این مودم می‌تواند انتخاب مطلوبی برای شما تلقی شود.  این مودم دارای یک آنتن داخلی و یک پورت LAN بر روی خود است. از نظر ابعاد این کوچک‌ترین مودم فیبر نوری است که توسط  شرکت تی پی لینک به بازار عرضه شده است. سرعت انتقال آن 1.2 گیگابیت بر ثانیه برای آپلود و 2.4 گیگابیت بر ثانیه برای دانلود، اندازه گیری شده است.

     

    بهترین مودم برای اینترنت فیبر نوری

    علاوه بر برندهای هواوی و تی پی لینک برندهای دیگری نیز در لیست بهترین مودم فیبر نوری ما قرار دارند. برند فایبر هوم نیز توانسته مودم‌های متفاوتی را از نظر قدرت پوشش دهی و البته قیمت به بازار عرضه کند. در ادامه به معرفی چند محصول با کیفیت از این برند خواهیم پرداخت.

     

    بهترین مودم فیبر نوری فایبر هوم

    فایبرهوم یکی دیگر تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی و شبکه است که شاید کمتر از رقیبان خود در ایران شناخته شده باشد. این شرکت توانسته است تا با ایجاد یک فضای رقابتی در دسته محصولات اقتصادی جای پای خود را در بازار ایران محکم کند. تولیدات این برند در کنار کیفیت مطلوب با قیمت رقابتی خود تبدیل به رقیبی جدی برای برندهای دیگر شده‌اند. در ادامه با بررسی سه مودم از این برند همراه باشید.

     

    مودم فایبر هوم مدل AN5506 04 FS

    مودم فایبرهوم

    از جمله مودم‌های خوش قیمت و کاربردی برند فایبرهوم می‌توان به مدل AN5506 اشاره کرد. این مودم دارای چهار پورت شبکه، دو آنتن خارجی 2 دسی بل با فرکانس 2/4 دو عدد پورت تلفن و یک عدد پورت USB است. این مودم از نظر طراحی کاملاً ساده بوده؛ اما بر خلاف رقیبان در قسمت زیرین خود وِنت‌های تهویه بسیاری را جای داده است.

     

    مودم فیبر نوری فایبر هوم AN5506-04-FG ONT

     

    مودم فیبر نوری فایبرهوم

     

    مودم AN5506 04 FG نیز همانند برادر خود، کیفیت بسیار بالا را در کنار قیمت رقابتی در یک محصول گرد هم آورده است. این مودم به رنگ مشکی بوده و از نظر مشخصات فنی نیز کاملاً مشابه مدل FS است. تنها تفاوت این مودم با مودم FS رنگ و طراحی موجود بر روی آن است. این مودم دارای چهار پورت لن، یک پورت USB، دو ورودی تلفن می‌باشد. مودم AN5506 با توجه به کیفیت بسیار مطلوب قطعاً در لیست بهترین مودم فیبر نوری ما جای خواهد گرفت.

     

    مودم روتر فیبر نوری فایبر هوم مدل AN5506-02-FG

    بهترین مودم فیبر نوری

    اگر بودجه محدودی برای خرید مودم دارید، مودم AN5506 02 FG می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. شرکت فایبرهوم این مودم را برای مکان‌های کوچک طراحی کرده است. از این رو این مودم از نظر طراحی متفاوت با دیگر مدل‌های معرفی شده از این برند است. آنتن‌های این مودم در قسمت‌های کناری این مودم قرار گرفته است.

    حتی با این ابعاد کوچک فایبرهوم از دو آنتن 2 دسی بلی برای پوشش دهی مطلوب در این محصول استفاده کرده است. در قسمت پشتی مودم نیز می‌توانید دو پورت اترنت را به همراه یک پورت تلفن مشاهده کنید. مصرف برق بسیار پایین و طراحی جمع و جور این محصول را مناسب برای استفاده در خانه و ادارات کوچک کرده است.

     

     سخن پایانی

    مودم‌های معرفی شده در این لیست صرفاً انتخاب ما به عنوان بهترین‌های بازار بودند. در آخر اما این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از چه مودم و برندی برای اتصال به شبکه فیبر نوری استفاده نمایید. برندهای دیگر همچون ایسوس یا گیگابایت نیز مودم‌های بسیار مناسبی را به بازار ارائه کرده‌اند. این مودم‌ها بیشتر به درد کاربرانی می‌خورند که به دنبال قابلیت‌های ویژه همچون ویژگی‌های امنیتی یا مدیریتی هستند.

    به طور کلی اما در صورتی که ISP شما خانواده یا برند مشخصی را به شما معرفی می‌کند برای کمتر کردن احتمال اختلال بهتر است که همان مودم‌ها را خریداری و استفاده نمایید. البته این در صورتی است که دستی در کار نداشته و حال و حوصله تحقیق درباره مودم و شبکه‌های مختلف فیبر نوری را نداشته باشید. در زمان خرید یک مودم اما قبل از آن همیشه یک جستجوی ساده اینترنتی را انجام داده و درباره مودم مورد نظر اطلاعات کسب نمایید.

    مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    گفتگوی آنلاین
    شروع گفتگو
    خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟