تجهیزات شبکه وایرلس چیست؟

    شبکه بیسیم چیست؟

    قبل از بررسی تجهیزات شبکه وایرلس خوب است با شبکه بیسیم آشنا شویم. شبکه بیسیم به شبکه ای از رایانه ها گفته می شود که از فرکانس رادیویی برای متصل شدن به گره های شبکه استفاده می کند. شبکه های بیسیم راه حل مناسبی برای خانه ها، کسب و کارها و شبکه های محلی به حساب می آیند. تجهیزات شبکه های بیسیم تقریباً در هر جایی که زندگی و کار می کنیم وجود دارند. شبکه بیسیم مزایایی مانند راحتی، قابلیت گسترش، کاهش هزینه و نصب آسان را با خود به همراه دارد. این نوع از شبکه همچنین می تواند با چالش هایی مانند امنیت، پوشش و تداخل همراه باشد. فناوری های مختلفی مانندWi-Fi ،Bluetooth، LTE و 5G استفاده می کند.  به عبارتی دیگر به شبکه های کامپیوتری که با کابل به هم متصل نیستند شبکه های بیسیم گفته می شود. شبکه بیسیم می تواند در سطوح گوناگون جغرافیایی و با استفاده از تکنولوژی های مختلف پیاده سازی شود. 

     

    منظور از شبکه بیسیم و تجهیزات شبکه بی سیم چیست؟

     

    استفاده از تجهیزات شبکه وایرلس در انواع  شبکه های بی سیم 

    -    شبکه WPAN: این نوع شبکه برای برقراری ارتباط بیسیم بین دستگاه هایی که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند طراحی شده است. برای نمونه شما یک کامپیوتر را در نظر بگیرید که می تواند با یک تلفن همراه، یک هدست، یک پرینتر یا یک سنسور در این شبکه ارتباط برقرار کند. محدوده عملکرد این شبکه معمولاً کمتر از 10 متر است و برای نیازهای شخصی و خانگی مناسب است. 

    -    شبکه WLAN: این نوع شبکه امکان ارتباط بیسیم بین دستگاه های کامپیوتری با استفاده از تجهیزات شبکه وایرلس و در یک فضای محدود را فراهم می کند. به عنوان مثال، چندین کامپیوتر می توانند با یک روتر بیسیم در یک خانه، یک دفتر کار، یک مدرسه یا یک کافه و با استفاده از سایر تجهیزات شبکه وای فای به شبکه اینترنت وصل شوند. محدوده این شبکه بستگی به تعداد و قدرت آنتن های بیسیم دارد و معمولاً کمتر از 100 متر است. 

    -    شبکه کلان شهری بیسیم (WMAN): این نوع شبکه برای برقراری ارتباط بیسیم بین دستگاه هایی که در یک منطقه جغرافیایی وسیع قرار گرفته اند طراحی شده است. مثلاً، چندین ساختمان یا دانشگاه در یک شهر می توانند با استفاده از تجهیزات شبکه وایرلس در این شبکه به یکدیگر وصل شوند. محدوده این شبکه معمولا به گونه ای می باشد که برای نیازهای شهری و صنعتی مناسب است. 

    -     شبکه گسترده بیسیم (WWAN): شبکه ای است که برای ارتباط بین دستگاه هایی که در سطح جغرافیای گسترده مانند کشور، قاره و یا جهان قرار دارند استفاده می شود. محدوده این نوع شبکه بسیار وسیع است. نمونه هایی از شبکه های WWAN عبارتند از: شبکه های سلولی تلفن همراه، شبکه های ماهواره ای، شبکه های رادیویی، راداری و شبکه بزرگ اینترنت جهانی.

     

     

    انواع تجهیزات شبکه وایرلس کدامند ؟

    تجهیزات شبکه وایرلس چیست؟ شاید این سوال خیلی از مردم باشد. در جواب باید بگوییم که انواع تجهیزات شبکه بی سیم در واقع به دستگاه های الکترونیکی گفته می شود که قابلیت ایجاد یا پشتیبانی از شبکه اینترنت بی سیم را دارند. انواع تجهیزات شبکه های بیسیم که در این شبکه قابل استفاده هستند، روز به روز بیشتر می شوند. یکی از پرکاربردترین آن ها، روتر است که سیگنال سیمی را به سیگنال بی سیم تبدیل می کند. روتر در واقع شبکه ای را به وجود می آورد که کامپیوترها و دیگر تجهیزات الکترونیکی بتوانند بدون نیاز به سیم به آن وصل شوند. دستگاه های دارای قابلیت ایجاد شبکه مانند تلفن همراه، کتابخوان و سایر ابزارهای هوشمند نیز جزو تجهیزات شبکه های بیسیم به حساب می آیند.

    همه این تجهیزات شبکه وایرلس یک ویژگی مشترک دارند و آن قابلیت ارسال و دریافت سیگنال بیسیم است. تجهیزات شبکه بیسیم دستگاه هایی هستند که برای ایجاد، تقویت، انتقال و دریافت امواج الکترومغناطیسی در یک شبکه بیسیم استفاده می شوند. انواع تجهیزات شبکه بیسیم عبارتند از:

     

    برخی از انواع تجهیزات شبکه وایرلس

     

    روتر بیسیم یا نقطه دسترسی بیسیم (Router or Wireless Access Point): 
    دستگاهی است که به شبکه سیمی متصل می شود و امواج رادیویی را در محدوده اطراف خود پخش می کند. روتر بی سیم به دستگاه های بیسیم مانند کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و غیره اجازه می دهد که به شبکه و اینترنت دسترسی پیدا کنند.

    آداپتور بیسیم (Wireless Adapter): 
    آداپتور بیسیم یکی دیگر از تجهیزات شبکه وایرلس هست. این آداپتور در واقع دستگاه کوچکی است که به گیرنده یا فرستنده رادیو تبدیل می شود. آداپتور بیسیم معمولاً در دستگاههای بیسیم مانند لپ تاپ، تلفن همراه و تبلت قرار گرفته است. این وسیله به این دستگاهها اجازه می دهد که با روتر بیسیم ارتباط برقرار کند.

    آنتن بیسیم (Wireless Antenna):
    آنتن بیسیم یک قطعه الکترونیکی است که می تواند امواج رادیویی را ارسال یا دریافت کند. این امواج رادیویی می توانند داده های شبکه را بین تجهیزات بیسیم منتقل کنند. آنتن بیسیم معمولا در بالای دستگاه های بیسیم قرار می گیرد و شکل و اندازه آن به نوع و کاربرد آن بستگی دارد. برخی از انواع آنتن های بیسیم عبارتند از:

    -    آنتن سطحی: یک آنتن کوچک و صاف که معمولا در گوشی های هوشمند و لپ تاپ استفاده می شود.
    -    آنتن قطبی: یک آنتن طولانی و نازک که معمولا در رادیو، تلویزیون و روترهای بیسیم مورد استفاده قرار می گیرد. 
    -    آنتن پارابولیک: یک آنتن دایره ای با سطح منحنی که معمولا در ماهواره، رادار و تلسکوپ های رادیویی از آن استفاده می شود.

    رادیو بی سیم یکی از تجهیزات شبکه وایرلس

    رادیو وایرلس که یکی از تجهیزات شبکه وایرلس است در انتقال و دریافت امواج رادیویی نقش بسیار مهمی دارد. رادیو بیسیم در واقع یکی از تجهیزات شبکه وایرلس است که می تواند به صورت امواج رادیویی اطلاعات را دریافت و یا ارسال کند. این اطلاعات می توانند شامل صدا، تصویر، متن یا داده باشند. رادیو بیسیم برای ارتباط بین دستگاه های بیسیم که در یک فرکانس خاص با هم هماهنگ هستند مورد استفاده قرار می گیرد. فرکانس یک معیار از تعداد تکرار امواج رادیویی در ثانیه است. در انواع شبکه های بی سیم مثل شبکه های ماهواره ای، شبکه های سلولی و LAN و WAN می توان از Wireless Radio استفاده کرد. اگر هرگونه سوالی در خصوص خرید تجهیزات شبکه وایرلس یا فروش تجهیزات شبکه وایرلس دارید می توانید به سایت ما مراجعه کنید. همچنین شما می توانید با کارشناسان فروشگاه ما تماس گرفته و اطلاعات لازم را در این خصوص دریافت نمایید. 

     

    رادیو بیسیم یکی از تجهیزات شبکه وایرلس
    مدیر ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    گفتگوی آنلاین
    شروع گفتگو
    خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟