انواع یاتاقان بلبرینگ چیست؟

    انواع یاتاقان بلبرینگ چیست؟

    در هر ماشین متحرکی بلبرینگ و یاتاقان نقش اصلی و مهم در نیرو محرکه دستگاه ایفا می کند. بر همین اساس در دنیای متنوع تجهیزات، آشنایی با انواع یاتاقان بلبرینگ اهمیت زیادی خواهد داشت. قطعات یک موتور در حین حرکت با پدیده اصطکاک روبرو هستند. این امر سبب مصرف بالا و هدر رفت انرژی شده و قطعات متحرک را با آسیب و استهلاک مواجه خواهد ساخت. به همین دلیل وجود قطعات واسط، حرکت روان تر و راحت تر بخش های متحرک ماشین را سبب خواهند شد. انواع بلبرینگ و یاتاقان در دسته همین قطعات واسطه قرار داشته و مشکلات حاصل از اصطکاک را به خوبی برطرف می سازند. فاکتورهایی چون نوع ساختار و مدل حرکت، این قطعات را در دسته های مختلفی قرار می دهند.

    در این مقاله سعی داریم در مورد انواع بلبرینگ و یاتاقان ، انواع یاتاقان بلبرینگ و تفاوت آنها با یکدیگر اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما تا انتها همراه بمانید.

     

     تفاوت یاتاقان و بلبرینگ

     

    یاتاقان چیست و وجود آن چه مزایایی دارد؟

    یکی از قطعات مهم که سبب کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور می شود، یاتاقان است. یاتاقان ها تکیه گاه هایی برای چرخش روانتر قطعات متحرک ماشین به حساب می آیند. معروف ترین نوع این قطعه، یاتاقان لغزشی است که ساختار ساده تری را نسبت به نمونه های دیگر دارا می باشد. این نوع یاتاقان از دو حلقه تشکیل شده که در داخل یکدیگر قرار گرفته اند. یکی از این حلقه ها به تکیه گاهی متصل شده و حلقه دوم به موتور یا جسم دارای نیروی محرکه اتصال پیدا می کند. 

    به منظور روان کار کردن دو حلقه قرار گرفته در داخل یکدیگر، لایه نازکی بین این دو تعبیه شده که به آن روان ساز گفته می شود. لایه نازک روان ساز با جذب گرمای حاصل از حرکت قطعات، به خنک شدن آنها نیز کمک می کند.

     

    از جمله مزایای یاتاقان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    -    کارکرد با کمترین سر و صدا و آلودگی صوتی
    -    داشتن قابلیت تحمل بار با وزن زیاد
    -    داشتن قابلیت استفاده در داخل آب
    -    مقرون به صرفه برای شفت هایی با قطر بزرگ
    -    تحمل بارهایی با وزن بالای چرخشی و ضربه ای
    -    تعمیر و سرویس سریع و ساده به دلیل جدا شدن ساده قطعات آن از یکدیگر

     

    معرفی انواع یاتاقان و آشنایی با انواع یاتاقان بلبرینگ

    یاتاقان ها انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند. هر یک از این تجهیزات به نوعی، به حرکت نرم تر جسم متحرک کمک می کنند. برخی از پرکاربردترین یاتاقان ها در ادامه آورده شده اند:

    -    یاتاقان ساده: یاتاقانی که در آن از هیچ جزء لغزشی استفاده نشده باشد، ساده ترین نوع این قطعه است. نمونه یاتاقان ساده، میله ای است که در داخل یک لوله یا حلقه دورانی قرار گرفته و به چرخش آن کمک می کند.
    -    یاتاقان بلبرینگ: به این نوع قطعه، یاتاقان غلتشی یا ایگرگ بلبرینگ نیز گفته می شود. در این نوع یاتاقان از ساچمه برای حرکت دو بخش متحرک قطعه استفاده می شود. از انواع یاتاقان بلبرینگ می توان به UCC-UCF-UCFA-UCFB-UCFC-UCFL-UCP-UCPA-UCPH-UCT-SBPF-SBPFL اشاره کرد.
    -    یاتاقان لغزشی: در این قطعه از یک لایه روان‌ساز برای داشتن حرکت نرم کمک گرفته می شود.

    انواع یاتاقان بلبرینگ

    کاربرد انواع یاتاقان بلبرینگی

    انواع یاتاقان بلبرینگ یا ایگرگ بلبرینگ ها با کاهش نویز و ارتعاش به عنوان تکیه گاهی برای المان های دوار مورد استفاده قرار می گیرند. از این قطعه در ماشین آلات کشاورزی، کارخانجات تولید کننده مواد غذایی، پروژه های راهسازی، تاسیسات تهویه هوا، سیستم های کانوایر یا نوار نقاله، کارواش، ساخت تجهیزات و دستگاه های ورزشی، تولید تجهیزات نساجی و سیستم های مربوط به بارگیری و جابجایی مواد استفاده می شود.

    در ساخت یاتاقان بلبرینگ از مواد اولیه مقاوم و مستحکم استفاده می شود؛ همین امر به کارایی آن در صنایع مختلف وسعت بخشیده است.

     

    بلبرینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

    بلبرینگ نوعی یاتاقان غلتشی است که در داخل خود بلبرینگ و رولبرینگ دارد. دو صفحه متحرک قرار داشته در بلبرینگ، به کمک تعداد زیادی گوی کوچک فلزی به حرکت در می آیند. اساس طراحی بلبرینگ ها بر اصل غلتش استوار است. معمولا غلتش دو جسم روی یکدیگر راحت تر و روان تر از لغزش آنهاست. همین امر به کارکرد بلبرینگ ها بهبود بخشیده است.

     

    از جمله مزایای بلبرینگ ها می توان موارد زیر را برشمرد:

    -    برای کارکردن نیاز به روانکاری جزئی دارند.
    -    برای تحمل بار و فشار کم مناسب هستند.
    -    ابعاد کوچکی داشته و به مراقبت زیادی نیاز ندارند. 

     

    بلبرینگ و ساختار آن

     

    آشنایی با انواع بلبرینگ

    در تکمیل اطلاعات مربوط به انواع بلبرینگ و یاتاقان ، در این قسمت تصمیم داریم به معرفی انواع بلبرینگ بپردازیم. این قطعات بر اساس نوع کارایی و ساختار در انواع مختلفی عرضه شده و در دسترس قرار داده می شوند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

    -    بلبرینگ شیار عمیق محوری: زمانی که تحمل فشار و نیروی محوری اهمیت دارد این نوع بلبرینگ کارایی زیادی پیدا می کنند. از نوع شیار عمیق محوری این قطعه معمولا در ماشین آلات کشاورزی و دستگاه های چاپ استفاده می شود.
    -    بلبرینگ شیار عمیق: این نوع بلبرینگ جزء متداول ترین و پرکاربردترین بلبرینگ ها بوده و تحمل بارهای سنگین را دارد. در ماشین آلات و موتورهای الکتریکی معمولا از این نوع بلبرینگ استفاده می شود.
    -    بلبرینگ خطی: در اسلایدهای خطی که نیاز به حرکت دقیق و صاف در راستای یک خط می باشد، از بلبرینگ خطی استفاده می شود. از این نوع بلبرینگ در کابینت سازی، خطوط مونتاژ رباتیکی و ساخت تجهیزات تصویربرداری استفاده می شود.
    از دیگر بلبرینگ ها می توان به بلبرینگ مینیاتوری، شعاعی، خود تنظیم و کف گرد اشاره کرد که به دلیل داشتن مشخصه های خاص در صنایع مختلف کارایی دارند.

     

    تفاوت یاتاقان و بلبرینگ

    معمولا زمانی که صحبت از تفاوت بلبرینگ و یاتاقان به میان می آید، منظور تفاوت بین بلبرینگ و یاتاقان لغزشی است. در حالت کلی لغزش در بلبرینگ ها توسط گوی های صیقلی انجام می گیرد. این در حالی است که در یاتاقان لغزشی مایع روان ساز حرکت سطوح را تسهیل می کند. نبود مایع روان ساز آسیب جدی به قطعات وارد خواهد ساخت. یاتاقان لغزشی معمولا تحمل بارهایی با وزن بالا را دارا می باشد. با وجود آنکه بلبرینگ ها به روان کاری و محافظت زیادی نیاز ندارند؛ اما بسیار آسیب پذیر بوده و تحمل بارهایی با وزن بالا را ندارند. 

     

    تفاوت یاتاقان و بلبرینگ

     

    عوامل موثر بر قیمت انواع یاتاقان و بلبرینگ

    فاکتورهای متعددی بر قیمت انواع یاتاقان و بلبرینگ تاثیرگذار هستند. به همین دلیل در زمان خرید این قطعات، موارد مختلفی مدنظر قرار داده می شوند. مدل و برند، نوع، ابعاد و قطر، میزان بار قابل تحمل، نوع گارانتی، کیفیت و طول عمر محصول از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت این قطعات می باشند.

     

    سخن آخر

    برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می شود که آیا استفاده از بلبرینگ بجای یاتاقان امکان پذیر و صحیح است یا خیر؟ در جواب به این سوال باید گفت که هر یک از این قطعات مهم بوده و کارایی خاص خود را دارا می باشند. فرق یاتاقان و بلبرینگ در نوع ساختار و عملکرد این دو قطعه است. شاید در بسیاری از موقعیت ها استفاده از یاتاقان مناسب، کارایی سیستم را بالاتر برده و به افزایش طول عمر مفید آن کمک کند و در جای دیگر لازم باشد از انواع بلبرینگ استفاده شود. 

    در این مقاله سعی بر آن شد که شما را با انواع بلبرینگ و یاتاقان ، انواع یاتاقان بلبرینگ، ویژگی و کارایی هر کدام و تفاوت این دو قطعه با یکدیگر بیشتر آشنا کنیم. شما نیز برای داشتن بهترین انتخاب و بهره وری از سیستم، از یک کارشناس خبره و کاربلد در این زمینه کمک  بگیرید. در این صورت با کمترین هدر رفت سرمایه و زمان، پروژه خود را عملیاتی خواهید کرد.

     

    برای خرید انواع یاتاقان بلبرینگ و بلبرینگ به حرفه ای ها اعتماد کنید
    مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    گفتگوی آنلاین
    شروع گفتگو
    خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟