آموزش نصب دزدگیر اماکن و منازل

    نصب سیستم دزدگیر اماکن نیاز به تجربه و علم لازم در این زمینه دارد و این دانش از طریق آموزش دیدن به دست می آید. ما در این مقاله اصول کلی نصب دزدگیر اماکن را عنوان می کنیم با انجام این آموزش به صورت گام به گام می‌توانید این کار را خود به تنهایی انجام دهید. 

    شناخت ابزار و تجهیزات  برای اجرای دزدگیر اماکن ابتدایی ترین اطلاعاتی است که باید در رابطه با این کار آموزش ببینید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید. 

     

    بررسی فرایند آموزش نصب دزدگیر اماکن و منازل 

    برای انجام این کار باید ابتدا برنامه ریزی مشخصی برای خود تعیین کنید تا روند کاری صحیحی را در پیش بگیرید. این برنامه ریزی خود شامل نکات و ملاحظات به خصوصی است که در قسمت ذیل آنها را معرفی می کنیم. 

    پیدا کردن مکان و جایگاهی مناسب: تجهیزات سیستم امنیتی شامل، سنسورها، پنل اصلی و آژیر برای داشتن عملکردی درست باید در جایگاه مناسبی قرار بگیرند. به همین دلیل ابتدای کار باید مکان مناسب نصب آن را انتخاب کنید. 

    رسم نقشه برای اجرای دزدگیر: قدم دوم این برنامه ریزی شامل طراحی محل قرارگیری سیستم ایمنی و سنسورهای آن می باشد. رسم نقشه برای نصب دزدگیر اماکن نیاز به دانش کافی دارد به همین دلیل بهتر است قبل از انجام هر کاری با فردی کاربلد در این زمینه مشورت کنید. 

    آماده سازی اجزای دزدگیر برای نصب: در این مرحله باید قطعات و تجهیزات جانبی دزدگیر را برای نصب آماده سازی کنید. 

     

    راهنمای آموزش نصب دزدگیر اماکن و منازل.

     

    نصب سنسور، آژیر و صفحه کلید: سنسور، آژیر و صفحه کلید، اصلی ترین اجزا و تجهیزات سیستم دزدگیر اماکن و منازل هستند و باید بعد از انجام مراحل گفته شده به نصب این تجهیزات اقدام کنید. 

    نصب پنل اصلی و برنامه ریزی زنگ هشدار: در این قسمت باید برنامه ریزی های مربوط به دزدگیر تنظیم و فعالسازی شوند. نحوه اتصال این قطعات و به دنبال آن عملکرد صحیح آنها ارتباط مستقیمی با نحوه نصب و راه اندازی کلی سیستم امنیتی دارد. 

    تست سیستم و نحوه عملکرد آن: در مرحله آخر باید عملکرد سیستم تست شود و از درست بودن آن اطمینان حاصل گردد. برای اطمینان از درست بودن این سیستم باید به دفترچه راهنمای دزدگیر مراجعه کنید. دستورالعمل و نحوه کار سیستم در این دفترچه به صورت دقیق نوشته شده است. 

     

    معرفی تجهیزات دزدگیر اماکن و منازل و کاربردشان

    ابزار اولیه برای نصب دزدگیر اماکن: انبردست، انواع پیچ گوشتی، سیم چین، تستر سیم، نوار چسب عایق، نوار چسب و... همگی از ابزاری هستند که برای نصب دزدگیر اماکن مورد استفاده قرار می گیرند. امکان اینکه به ابزار دیگری هم نیاز پیدا کنید هم وجود دارد زیرا این کار جزئیات مربوط به خود را دارد. 

    پنل کنترل مرکزی: این قطعه در واقع ناظر و کنترل کننده همه اجزا سیستم دزدگیر می باشد و مانند یک مغز متفکر عمل می کند. 

    چگونه دزدگیر اماکن را نصب کنیم؟

    سنسورهای درب و پنجره: این سنسورها به صورت مغناطیسی و یا تماسی هستند و وظیفه آنها تشخیص تغییرات درب و پنجره ها است. 

    کیپد: این قطعه در بین پنل کنترل مرکزی قرار می گیرد و در فعال و غیرفعال کردن این سیستم نقش دارد. 

    سنسورهای حرکتی: این سنسورها تحرک های مربوط به منطقه تحت حفاظت را کنترل می کنند. 

    دتکتورهای دود یا گاز: سنسورهایی هستند که توانایی تشخیص وجود دود و گازهای خطرناک را دارند و نسبت به آنها واکنش می دهند. 

    سیستم ارتباطی: در زمان فعال شدن هشدار سیستم دزدگیر، این سیستم با هدف اطلاع رسانی به مرکز نظارت شروع به کار می کند. 

    آژیر: زمان فعال شدن سیستم دزدگیر صدای آژیر از بلندگو خارج می شود. 

    دوربین های امنیتی: این قطعه برای ثبت تصاویر در زمان وقوع حوادث کاربرد دارد اما نصب آن کاملا اختیاری می باشد. 

    باتری پشتیبان: زمانی که برق قطع می شود برای اینکه سیستم دزدگیر به خوبی کار کند وجود باتری پشتیبان ضروری و لازم است. 

     

    آموزش نصب دزدگیر اماکن و منازل

    در این قسمت نحوه اتصال اجزای داخلی و خارجی سیستم امنیتی و نصب دزدگیر اماکن و منازل را توضیح می دهیم.

     

    نحوه راه اندازی صفحه کلید هشدار

    صفحه کلید هشدار در دزدگیرها در نقطه ورودی قرار دارد و به طور کلی با استفاده از یک رمز عبور امکان دسترسی به تنظیمات را فراهم می کند. همچنین راه اندازی این سیستم ارتباط مستقیمی با فعالسازی ایستگاه نظارت در زمان هشدار دارد. راه اندازی این سیستم به گونه ای است که با سنسورها ارتباط برقرار می کند و ورود افراد مزاحم را اعلام می نماید. 

    بعد از اینکه روکش را نصب کردید باید پانل را به برق، کابل تلفن و کابل RJ45 متصل نمایید و سپس آن را محکم بر روی دیوار نصب کنید. هر کدام از کابل ها باید در جایگاه درست خود نصب گردند برای مثال کابل تلفن باید به پریز برق وصل شود و یا کابل اترنت به مورد اتصال یابد. بعد از انجام این مراحل نوبت به جا دادن روکش در جای مناسب خود و پیچ کردم آن می رسد. 

    برای فعالسازی زنگ هشدار و برنامه ریزی آن میتوانید از نرم افزارهای موجود بر روی تبلت یا لپ تاپ استفاده کنید. می توانید در این سیستم شماره تماس هایی که در زمان هشدار فعال شوند را تعیین نمایید. 

     

    مراحل نصب و اجرای دزدگیر اماکن.

     

    راه اندازی سیستم آژیر و صفحه کلید

    یکی دیگر از اجزایی که باید در نصب دزدگیر اماکن راه اندازی کنید، سیستم آژیر و صفحه کلید می باشد. برای انجام این کار در قدم اول باید باید محل مناسب برای نصب آژیر یا بلندگو را پیدا کنید و سپس با استفاده از ابزاری مانند پیچ گوشتی و دریل آن را نصب نمایید. انتخاب محلی مناسب برای پخش صدای آژیر و همچنین محکم بودن جایگاه آن بسیار مهم و با اهمیت می باشد. 

     

    نصب و راه اندازی کنتاکت درب و پنجره

    سنسور درب و پنجره باید در جهت مخالف قاب درب و پنجره و لولاهای آن نصب گردد. برای نصب آن باید محل مناسب با استفاده از دریل سوراخ شود و سپس سنسور در جایگاه خود نصب گردد. برای قاب هایی که ضخامت زیادی دارند از مته های قوی و ضخیم استفاده می شود. 

     

    نصب دزدگیر اماکن و آموزش راه اندازی حسگر حساس به شکست شیشه

    برخی از کاربران درخواست نصب تنظیمات مربوط به حسگرهای شکست شیشه را هم برای دزدگیر خود درخواست می کنند. حسگرهایی که جهت انجام اینکار نصب می گردند نسبت به شکست شیشه و حتی ورود و خروج از پنجره حساس بوده و فعال می شوند. 

     

    آموزش نصب سنسورهای حرکتی در دزدگیر اماکن

    نصب دزدگیر اماکن و از همه مهم تر راه اندازی تجهیزات و سیستم حسگرهای آن امنیت آن مکان و یا حتی منازل شما را افزایش می دهد. این حسگرها مجهز به سیستم مادون قرمز هستند و در فضاهای بسته با استفاده از این فضاها کار می کنند. در واقع حرارت این حسگرها  بدون و جابجایی آن را به وسیله مادون قرمز تشخیص می دهند و از هشدارهای کاب جلوگیری می کنند. 

    برخی از سنسورهای حرکتی دارای فناوری های هوشمند پیشرفته برای جلوگیری از بروز آژیرهای کاذب هستند. به این صورت که در زمان حرکات حیوانات فعال نمی شوند و تا حد زیادی ایجاد صدای هشدار کاذب را کاهش می دهند. برای نصب این نوع حسگرها باید به ارتفاع سنسور از زمین دقت کنید. در‌واقع در حالت استاندارد باید حسگر از سطح زمین حدود 3 متر فاصله داشته باشد. 

     

    قطعات مورد نیاز برای راه اندازی دزدگیر.

     

    نحوه نصب سیستم دزدگیر سیم کارتی و بی سیم به چه صورت است؟

    تا این قسمت از مقاله درباره تجهیزات نصب دزدگیر اماکن و طریقه اجرای آنها صحبت کردیم. در ادامه درباره چگونگی نصب دزدگیرهای بی‌سیم صحبت می کنیم و مرحله به مرحله اجرای آن را آموزش می دهیم. 

     

    نصب باتری اجزای مختلف

    سیستم دزدگیر بی سیم مثل هر محصول دیگری دارای جعبه و یکسری ملزومات دیگر است. بعد از بازگشایی جعبه باتری هایی که درون آن قرار داده شده است را در محل مشخص آنها قرار دهید. سنسورهای موجود در سیستم های بی سیم برای کار کردن نیاز به باتری دارند به همین منظور اطمینان داشتن از سلامت باتری بسیار اهمیت دارد.  

    بعد از نصب باتری نوبت به راه اندازی سیستم دزدگیر می رسد. برای اینکار منبع این سیستم را به برق متصل کنید و سپس آن را راه اندازی کنید. برخی از این سیستم ها دارای باتری پشتیبان هستند و لازم است آن را هم فعال کنید. مرحله بعد مربوط به پیکربندی آشکارسازها، سنسورها و آژیر می باشد. سوئیچ پنل کنترلی که بر روی این سیستم قرار دارد از خاموش شدن آلارم جلوگیری می کند. 

     

    نصب کنترل پنل 

    کنترل پنل در نزدیکی ورودی اصلی سیستم امنیتی قرار می گیرد دقیقا در قسمتی که منبع تغذیه نصب می گردد. برای نصب دزدگیر اماکن و تمامی اجزای آن مانند، کنترل پنل آن باید از میخ، چسب دو طرفه و براکت های مخصوص نصب استفاده کنید. پانل هایی که برای کنترل امنیت در این سیستم وجود دارند را می توانید بر روی دیوار نصب نمایید و یا بر روی یک میز قرار دهید. 

     

    نحوه فعالسازی دزدگیر اماکن.

     

    نصب سنسورها و آشکارسازها

    سنسورها دیگر تجهیزات مهم و حساس در فرایند نصب دزدگیر اماکن است که باید در جای درست و مناسبی قرار بگیرد. طبق استاندارد درست ترین مکان برای نصب سنسورها نزدیک به محدوده کنترل پنل می باشد. این دو اجزا از طریق سیگنال های رادیویی با هم ارتباط دارند. بعد از پیدا کردن مکان صحیح برای سنسورها و نصب آنها نوبت به اجرای  کنتاکت های مغناطیسی و آشکارسازی مادون قرمز می رسد. 

     

    نصب زنگ یا آژیر هشدار

    یک نکته مهم که در رابطه با نصب دزدگیر اماکن و زنگ آن وجود دارد نصب این قطعه در جای مشخص است. در واقع زنگ سیستم امنیتی، باید به صورتی قرار گیرد که صدای آن به صورت واضح پخش شود و مزاحم را بترساند. 

    به ارتفاعی که زنگ را قرار می‌دهید دقت داشته باشید. نصب زنگ در نقطه مرتفع امکان دسترسی به آن را سخت می کند و امنیت بیشتری برقرار می‌گردد. بعد از نصب زنگ یک قاب محافظ بر روی آن قرار دهید. یکسری سنسورهای به خصوصی وجود دارند که قابل نصب درون قاب زنگ دزدگیر می باشند و هنگام دستکاری زنگ هشدار را فعال می نمایند. 

     

    دانلود نرم افزار دزدگیر

    بعد از نصب دزدگیر اماکن و منازل می توانید برنامه های هوشمند مربوط به آن را بر روی تلفن همراه خود اجرا کنید. بسته به نوع تلفن همراه و سیستم عاملی که دارد می توانید نوع برنامه مورد نظر را جستجو و دانلود نمایید. بعد از اجرای برنامه باید فرایند مربوط به آن را در تلفن همراه خود ثبت کنید. معمولا برای ثبت اطلاعات یک کد تایید به صورت پیامک و یا ایمیل ارسال می شود که باید آن را درون برنامه وارد کنید تا اجازه دسترسی های بیشتر داده شود. اگر دزدگیر را برای منزل نصب می کنید می توانید تمامی تصاویر دوربین ها را بر روی موبایل خود تماشا کنید. 

     

    اتصال به اینترنت و هماهنگ شدن دزدگیر با موبایل 

    برای اینکه نرم افزار مشخص کار کند باید تلفن همراه به اینترنت متصل شود. فرایند استفاده از این نرم افزار ها با توجه به دستورالعمل هایی که در دفترچه راهنمای محصول وجود دارد. 

    هاب سیستم هشدار باید به وای فای متصل شود و بعد از اینکه این اتصال انجام شد دزدگیر برای انجام کار آماده می باشد. 

     

    تست نهایی سیستم نصب دزدگیر اماکن

    برای اطمینان از درست انجام دادن مراحل ذکر شده می توانید به دفترچه دستورالعمل های دزدگیر مراجعه کنید. 

    ما در این مقاله به آموزش نصب دزدگیر اماکن و منازل در سطح مبتدی و اولیه پرداختیم. همانطور که گفتیم انجام این کار نیاز به شناخت و داشتن اطلاعات کافی در رابطه با تجهیزات این سیستم و نحوه کار با آنها را دارد. 

    دقت داشته باشید که نصب سیستم اعلام سرقت باید با برنامه ریزی دقیق و رعایت اصول و استاندارد همراه باشد تا خروجی کار مطلوبی داشته باشید. 

     

    نتیجه گیری

    وجود سیستم امنیتی برای هر مکانی لازم و ضروری است. بسیاری از کاربران برای حفظ اموال و یا حتی افراد خانواده خود اقدام به نصب دزدگیر اماکن و منازل می کنند. اولویت قرار دادن ایمنی همیشه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و وجود این سیستم ها برای برقراری این امنیت بسیار ضروری می باشد. امیدواریم این مقاله و آموزش نصب دزدگیر اماکن برای شما مفید واقع شود.

    مدیر ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    گفتگوی آنلاین
    شروع گفتگو
    خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟