حافظه فلش مموری چیست و چه کاربردی دارد؟

    حافظه فلش مموری چیست و چه کاربردی دارد؟

    به نظر شما حافظه فلش مموری چیست و چگونه می‌تواند پاسخگوی نیازهای عصر تکنولوژی حاضر باشد. در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از داده‌های مختلف متنی، تصویری و ویدئویی، نیاز به فلش مموری برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها احساس می‌شود. اگر چه فضاهایی همچون گوگل درایو هم امکان ذخیره داده را برای ما فراهم می‌کنند، اما استفاده از فلش مموری‌ مزایایی دارد که قرار است در این مقاله، مفصل راجع به آن‌ها توضیح داده شود. در ادامه این مقاله به معرفی فلش مموری و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا به شما بگوییم فلش مموری چیست و به چه دلیل هنوز هم بسیار پرطرفدار است.

     

    فلش مموری چیست؟

    اولین سوالی که به ذهن همه شما خطور می کند، این است که فلش مموری چیست. فلش مموری یا حافظه فلش یک نوع حافظه برای ذخیره‌سازی داده‌ها است. این حافظه غیر فرار می‌باشد. حافظه فلش دارای قابلیت پاک کردن داده‌ها به صورت الکتریکی و برنامه‌ریزی دوباره آن‌ها است. این حافظه از یک برد الکترونیکی و درگاه USB تشکیل شده است. مدار الکترونیکی معمولا از نظر الکتریکی عایق می‌شود و در داخل یک کیس قرار می‌گیرد. این کیس می‌تواند، فلزی، پلاستیکی یا لاستیکی باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های حافظه فلش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

    •    امکان پاک شدن و برنامه‌ریزی مجدد: این ویژگی، فلش مموری را برای ذخیره‌سازی داده‌های قابل تغییر مانند فایل‌های رسانه‌ای، اسناد و برنامه‌ها مناسب می‌سازد.
    •    ماندگاری طولانی: داده‌های ذخیره شده در حافظه فلش می‌توانند برای مدت طولانی باقی بمانند. 
    •    وزن سبک و اندازه کوچک: این ویژگی باعث حمل آسان آن می‌شود. 
    •    قیمت مناسب: حافظه فلش، نسبت به سایر انواع حافظه‌ها مانند هارد دیسک‌ها و درایوهای حالت جامد، قیمت مناسب‌تری دارد. 
    •    نویز پذیر نیستند.
    •    برای ذخیره داده به باطری نیاز ندارند، در نتیجه مقاومت بالایی نسبت به شوک دارند. 

     

    فلش مموری و اجزای تشکیل دهنده آن

     

    تاریخچه فلش مموری 

    شاید این سوال شما هم باشد، که حافظه فلش مموری چیست و از کدام قسمت تاریخ به عرصه تکنولوژی وارد شده است. دکتر فوجیا ماسوکا اولین کسی بود که فلش مموری را اختراع کرد. این اتفاق در سال 1984 افتاد و فلش اختراع از نوع NOR بود. نام فلش مموری از نحوه کارکرد آن یعنی شناور بودن اطلاعات و پاک کردن داده‌های فلش، گرفته شده است. برای اولین بار، برند اینتل از این اختراع استقبال کرد و اولین تراشه فلش NOR را به بازار معرفی کرد. پس از آن شرکت‌های سامسونگ و توشیبا در سال 1989، اقدام به تولید فلش‌های NAND کردند. اگر تمایل به آشنایی با فلش‌ مموری‌های NAND و NOR دارید، تا پایان این مقاله با همراه باشید. 

     

    نحوه کار حافظه فلش

    فلش مموری چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است. اجزای تشکیل دهنده فلش مموری تعدادی سطر و ستون هستند. در هر یک از نقاط اتصال سطر و ستون، دو ترانزیستور قرار گرفته‌اند که با یک لایه اکسید از یکدیگر ایزوله شده‌اند. این ترانزیستورها، ترانزیستورهای Floating Gate و Control Gate نام دارند. اتصال ترانزیستور Floating Gate به سطر و اتصال ترانزیستور Control Gate به ستون، انجام می‌شود. جابجایی الکترون‌ها در Floating Gate با عملیات Tunneling انجام می‌شود. یک شارژ الکتریکی با مقدار ولتاژ 10 تا 13 ولت از ستون BitLine شروع شده و بعد از رسیدن به Floating Gate خارج می‌شود و به زمین، انتقال پیدا می‌کند. با این شارژ، ترانزیستور به توزیع الکترون‌ها می‌پردازد. سپس الکترون‌های باقیمانده متراکم می‌شوند و در جهت دیگر لایه اکسید، اسیر می‌شوند. این الکترون‌ها باعث ایجاد یک شارژ منفی می‌شوند و این شارژ منفی به عنوان عایق بین Floating Gate و Control Gate، عمل خواهد کرد. سطح شارژ Floating Gate توسط دستگاهی به نام Cell Sensor، مانیتور می‌شود.

     

    ظرفیت حافظه فلش

    فلش مموری چیست و چه ظرفیتی دارد. ظرفیت فلش، میزان داده‌هایی را مشخص می‌کند که می‌توان روی آن ذخیره کرد. ظرفیت فلش مموری‌ها از چند مگابایت تا چند ترابایت، متغیر است. از جمله ظرفیت‌های رایج حافظه فلش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    •    کم‌تر از 1 گیگابایت: این نوع حافظه‌های فلش برای ذخیره‌سازی فایل‌های کوچک مانند تصاویر، اسناد و فایل‌های موسیقی استفاده می‌شوند. 
    •    1 تا 16 گیگابایت: این نوع حافظه‌های فلش برای ذخیره‌سازی فایل‌های متوسط مانند فیلم‌های کوتاه، فایل‌های صوتی و مجموعه‌های نرم افزاری استفاده می‌شوند.
    •    16 تا 128 گیگابایت: این نوع حافظه‌های فلش برای ذخیره‌سازی فایل‌های بزرگ مانند فیلم‌های بلند، عکس و نرم افزارهای حرفه‌ای استفاده می‌شوند. 
    •    128 تا 1 ترابایت: این نوع حافظه‌های فلش برای ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها مانند مجموعه‌های بزرگ عکس و فیلم، پروژه‌های کاری و داده‌های پزشکی استفاده می‌شوند.

     

    فلش مموری از ابزار کارآمد این روزها

     

    سرعت خواندن و نوشتن در فلش مموری چیست؟

    فلش مموری چیست و سرعت خواندن و نوشتن آن چگونه تعیین می‌شود. از دیگر مواردی که در انتخاب فلش مموری باید مد نظر داشته باشید، سرعت خواندن و نوشتن آن است. این سرعت نشان می‌دهد که حافظه فلش مموری چیست و با چه سرعتی به تبادل داده می‌پردازد. سرعت خواندن، تعیین‌کننده سرعت بارگذاری داده‌های ذخیره شده روی حافظه فلش است. برای مثال هنگامی که روی یکی از فایل‌های موجود در حافظه فلش، کلیک می‌کنید، سرعت خواندن، تعیین کننده سرعت باز شدن این فایل است. سرعت نوشتن، همان سرعت ذخیره داده بر روی حافظه فلش است. هر چه سرعت حافظه فلش بالاتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود. این سرعت، مخصوصاً هنگامی حائز اهمیت است که کاربر، فایل‌ها را بدون انتقال به سیستم رایانه از روی خود فلش باز می‌کند.

    سرعت حافظه فلش به عوامل مختلفی مانند نوع فلش مموری، نوع رابط اتصال و ظرفیت آن وابسته است. فلش مموری‌های NAND، دارای سرعت پایین‌تری نسبت به فلش مموری‌های NOR هستند. هم‌چنین فلش مموری‌های با ظرفیت بالا، سرعت بالاتری نسبت به فلش‌های با ظرفیت پایین‌تر دارند. سایر عوامل تاثیرگذار بر سرعت خواندن و نوشتن به شرح زیر است:

    •    دما: دمای بالا سرعت را کاهش می‌دهد.
    •    تعداد دفعات استفاده: سرعت خواندن و نوشتن را کاهش می‌دهد.
    •    نوع داده‌های ذخیره شده روی حافظه فلش: داده‌های متنی معمولاً سریع‌تر از داده‌های تصویری یا ویدئویی خوانده و نوشته می‌شوند. 

     

    انواع فلش مموری چیست؟

    فلش مموری چیست و از نظر رابط اتصال به چند دسته تقسیم می‌شود. فلش مموری‌ها بر اساس رابط اتصال و نوع حافظه به کار رفته در آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. رابط اتصال یا همان تایپ USB بر سرعت انتقال داده در حافظه فلش تأثیر می‌گذارد. از جمله انواع فلش مموری‌ها بر اساس نوع رابط اتصال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

    •    حافظه فلش با رابط USB 2.0: سرعت انتقال داده در این فلش مموری، دارای حداکثر اندازه 480 مگابیت بر ثانیه است.
    •    حافظه فلش با رابط USB 3.0: سرعت انتقال داده در این فلش مموری، دارای حداکثر اندازه 5 گیگابیت بر ثانیه است.
    •    حافظه فلش با رابط USB 3.1 Gen 1: سرعت انتقال داده در این فلش مموری، دارای حداکثر اندازه 5 گیگابیت بر ثانیه است. 
    •    حافظه فلش با رابط  USB 3.1 Gen 2: سرعت انتقال داده در این فلش مموری، دارای حداکثر اندازه 10گیگابیت بر ثانیه است. 
    •    حافظه فلش با رابط  USB 3. 2: سرعت انتقال داده در این فلش مموری، دارای حداکثر اندازه 20 گیگابیت بر ثانیه است.

     

    انواع فلش مموری

     

    فلش مموری چیست و از نظر رابط اتصال به چند دسته تقسیم می‌شود. از این نظر، فلش مموری‌ها به دو دسته NAND و NOR تقسیم می‌شوند. حافظه فلش NAND از متداول‌ترین نوع فلش مموری‌هاست. این نوع حافظه فلش برای ذخیره داده‌ها از ترانزیستورهای NAND استفاده می‌کند. حافظه فلش NAND، سرعت دسترسی بالاتری نسبت به فلش مموری NOR دارد. جدول زیر شما را شباهت‌ها و تفاوت‌های فلش مموری‌های NAND و NOR، آشنا می‌کند. 

     

    شباهت فلش‌های NAND و NOR

    • هر دو از حافظه غیر فرار استفاده می‌کنند، بنابراین هنگام قطعی برق، اطلاعات ذخیره شده پاک
    • نمی‌شوندسلول‌های حافظه که دارای گیت شناور هستند از اجزای تشکیل دهنده هر دو نوع فلش هستند.

     

    تفاوت فلش‌های NAND و NOR

    •  نحوه دسترسی سلول‌ها به اطلاعات، در این دو تراشه متفاوت است.
    • حافظه NOR سرعت خواندن بالاتر و حافظه NAN، سرعت نوشتن بالاتری را داراست
    • هزینه فلش‌های NOR نسبت به فلش‌های NAND بالاتر است
    • فلش‌های NAND، برای ذخیره‌سازی داده‌های با نیاز مداوم به آپدیت، استفاده می‌شوند اما فلش‌های NOR، برای ذخیره‌سازی و بایگانی داده‌ها استفاده می‌شوند. 

     

    استفاده بهینه از فلش مموری

    فلش مموری چیست و نحوه استفاده بهینه از آن چگونه است. رعایت نکات زیر می‌توانید عمر فلش مموری خود را به حداکثر آن برسانید. 

    •    در برابر ضربه، آب و گرد و غبار از فلش مموری محافظت کنید.
    •    از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت خرابی فلش، داده‎ها از دست نروند.
    •    از حافظه فلش برای اجرای برنامه‌های کاربردی استفاده نکنید. فلش مموری‌ها برای ذخیره‌سازی داده‌ها طراحی شده‌اند نه برای اجرای کاربردی. در صورت اجرای فایل از روی حافظه فلش، این مسئله باعث کاهش سرعت و عملکرد آن می‌شود. 

     

    کاربردها و مزایای فلش مموری چیست؟

    به قسمتی رسیدیم که لازم است از خود بپرسید کاربردها و مزایای فلش مموری چیست. از جمله کاربردهای فلش مموری می‌توان به ذخیره‌سازی داده، انتقال داده و ایمن‌سازی آن اشاره کرد. حافظه فلش می‌تواند برای ذخیره‌سازی انواع داده، فایل‌های رسانه‌ای، اسناد و برنامه‌ها استفاده شود. علاوه بر این، برای انتقال داده بین دستگاه‌ها می‌توان از حافظه فلش استفاده کرد. نکته مهم‌تر اینکه رمزگذاری داده‌‌های ذخیره شده به ایمن‌سازی آن‌ها کمک می‌کند. امروزه از فلش مموری‌ها به صورت گسترده برای ذخیره‌سازی داده‌های رایانه‌های شخصی یا سرورها استفاده می‌شود. هم‌چنین از دیگر کاربردهای مفید حافظه فلش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • نصب ویندوز

    • استفاده از برنامه‌های پرتابل بر روی حافظه فلش بدون نیاز به اختصاص حافظه کامپیوتر به آن برنامه‌ها

    • ایمن‌سازی فایل‌ها

    •  
    استفاده ازحافظه فلش برای ذخیره داده‌های رایانه

     

    قیمت حافظه فلش

    بعد از اینکه فهمیدیم فلش مموری چیست دانستن نکاتی در مورد خرید آن ضروری است. هنگام خرید فلش مموری باید به حافظه آن و هم‌چنین رابط آن توجه کنید. این دو ویژگی همچنین بر قیمت حافظه فلش تاثیر می‌گذارند. قیمت حافظه فلش با توجه به عوامل مختلفی مانند ظرفیت، سرعت انتقال داده، نوع حافظه، برند و کشور سازنده تعیین می‌شود. در بازار ایران، قیمت فلش مموری‌ها بسته به ظرفیت آن‌ها از چند هزار تومان برای ظرفیت‌های پایین‌تر تا چند میلیون تومان برای ظرفیت‌های بالا متغیر است. در هنگام خرید حافظه فلش، باید به قیمت آن توجه کنید و با توجه به بودجه خود، حافظه فلش مناسبی را انتخاب کنید. علاوه بر قیمت، توجه به ظرفیت، سرعت انتقال داده، نوع حافظه، برند و کشور سازنده ضروری است. 

     

    بهترین حافظه فلش‌های موجود در بازار

    بهترین فلش مموری چیست. شاید این سوال خیلی از افراد در هنگام خرید فلش مموری باشد. اما پاسخ این سوال بسته به نیازهای شما متفاوت است. در ادامه برخی از بهترین فلش مموری‌های موجود در بازار آورده شده است. این حافظه فلش‌ها از برندهای معتبری مانند HP و ADATA تولید شده‌اند و دارای ویژگی‌های مناسبی هستند.  

    فلش مموری‌های با ظرفیت 32GB
    •    فلش مموری ای دیتا مدل UR340 ظرفیت 32 گیگابایت
    •    فلش مموری ای دیتا مدل UV150 ظرفیت 32 گیگابایت
    •    فلش مموری اچ پی مدل V222W ظرفیت 32 گیگابایت

    فلش مموری‌های با ظرفیت متوسط
    •    فلش مموری ای دیتا مدل UR340 ظرفیت 64 گیگابایت
    •    فلش مموری ای دیتا مدل UR350 ظرفیت 64 گیگابایت
    •   فلش مموری اچ پی مدل V212LB ظرفیت 64 گیگابایت

    فلش مموری‌های با ظرفیت بالا
    •    فلش مموری ای دیتا مدل UV150 ظرفیت 512 گیگابایت
    •    فلش مموری ای دیتا مدل UV320 ظرفیت 512 گیگابایت

    در ادامه به بررسی برخی از این مموری‌ها می‌پردازیم که هر سه دارای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند؛

     

    ظرفیت فاش مموری

     

    ظاهر حافظه فلش

    هنگامی که در مورد سوال فلش مموری چیست فکر می‌کنید، شاید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد ظاهر  فلش مموری باشد. فلش مموری‌ها از نظر ظاهری به سه دسته ساده، فانتزی و لوکس تقسیم می‌شوند. حافظه‌های فلش ساده، بدنه‌ای از جنس فلز یا پلاستیک دارند. برخی از آن‌ها دارای درب محافظ برای قسمت بیرونی هستند. بدنه حافظه فلش‌های فانتزی از چرم، سیلیکن یا فلز ساخته شده است. این حافظه فلش‌ها در رنگبندی‌های مختلفی یافت می‌شوند. حافظه فلش‌های لوکس، ظاهر چشم نواز و امکانات خاصی دارند. برخی از این فلش‌ها از رابط لایتنینگ استفاده می‌کنند که قابلیت اتصال به دستگاه‌های اپل را دارد. 

     

    مدیر ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    گفتگوی آنلاین
    شروع گفتگو
    خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟