برنامه پشتیبانی از کارت حافظه چیست؟

      برنامه پشتیبانی از کارت حافظه چیست؟ 

      امروزه به دلیل استفاده گسترده از کارت حافظه در دستگاه‌های دیجیتال، لازم است بدانیم کارت حافظه چیست و چگونه می‌توان از آن پشتیبان گرفت. در دهه‌های اخیر، کارت حافظه در بیشتر دستگاه‌های دیجیتال اعم از تلفن‌های همراه، کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها، دوربین‌ها و کنسول‌های بازی، کاربرد پیدا کرده است. کارت حافظه، اطلاعات این دستگاه‌ها را بر روی خود ذخیره می‌کند. یکی از انواع کارت حافظه که همواره مورد توجه کاربران تلفن‌های همراه بوده است، کارت حافظه گوشی یا به اصطلاح مموری است. حتما تا به حال هنگام خرید گوشی به ظرفیت مموری آن توجه کرده‌اید، چرا که کمک شایانی به ذخیره برنامه‌های گوشی شما می‌کند.

      با دانستن اینکه کارت حافظه چیست ، شما این امکان را دارید، که بدون اشغال حافظه اصلی خود گوشی، برنامه‌های مختلفی مانند بازی‌ها را بر روی آن نصب کنید. یکی از موارد مهم بعد از ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی مموری، پشتیبان‌گیری از آن است. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا در صورت خرابی مموری یا از دست رفتن اطلاعات روی آن به هر دلیلی، بتوانید آن‌ها را بازیابی کنید. برنامه‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که یکی از آن‌ها برنامه smart switch است که می‌توانید آن را روی گوشی یا کامپیوتر نصب کرده و بعد با استفاده از آن اقدام به پشتیبان‌گیری برنامه‌ها و اطلاعات روی کارت حافظه کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با کارت حافظه و کاربرد آن در دستگاه‌های مختلف اعم از گوشی موبایل و کامپیوتر، بیشتر آشنا شوید. 

      کارت حافظه چیست؟

      اولین سوال مهم این است که کارت حافظه چیست. کارت حافظه یا مموری نوعی فضای ذخیره‌سازی است که در دستگاه‌های الکترونیکی برای ذخیره فیلم‌ها، عکس‌ها و سایر اطلاعات استفاده می‌شود. در واقع، مموری یک حافظه خارجی است که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات بیشتری را در دستگاه‌های مختلف ذخیره کرد. در سال 2000، اولین مموری به بازار معرفی شد که دارای دو ظرفیت 32 و 64 مگابایتی بود. پس از آن، از حافظه‌های خارجی، استقبال بی‌نظیری شد. امروزه هزاران تولید کننده مموری در سراسر جهان وجود دارد. یکی از ویژگی‌های مهم هر کارت حافظه که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید، ظرفیت آن است. بیشتر کارت‌های حافظه ظرفیتی در محدوده 4 گیگابایت تا 128 گیگابایت دارند. نکات زیر می‌توانند در هنگام خرید کارت حافظه به شما کمک کنند.

      کارت حافظه

       

      •    خرید مموری را از برندها و فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.
      •    حتما از اطلاعات مموری، نسخه پشتیبان تهیه کنید. 
      •    مموری را به درستی فرمت کنید تا آسیبی نبیند. 

      انواع کارت حافظه

      بعد از پاسخ به سوال کارت حافظه چیست، در این قسمت به بررسی انواع کارت حافظه خواهیم پرداخت:

      •    کارت حافظه SD: این نوع مموری برای لپتاپ‌ها یا رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود و دارای ابعاد 32 در 24 میلیمتر است. این کارت‌ها هم‌چنین برای دستگاه‌های پخش صوتی قابل حمل استفاده می‌شوند. از بهترین مدل‌های مموری SD، می‌توان به مموری‌های Toshiba، Sony، PNY، Transcend، Lexar و SanDisk اشاره کرد. 
      •    کارت حافظه mini SD: ابعاد این مموری، 20 در 5/21 میلیمتر است و جزو مموری‌های منسوخ شده به حساب می‌آید. 
      •    کارت حافظه micro SD: ابعاد این مموری، بسیار کوچک و در حد 11 در 15 میلیمتر است. از این مموری در گوشی و تبلت استفاده می‌شود. از بهترین کارت‌های micro SD می‌توان به کارت‌های حافظه Kingston، SanDisk، Lexar، Toshiba و Samsung اشاره کرد. 
      •    کارت حافظه CF Card: این نوع مموری عمدتا در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری دیجیتال، استفاده می‌شود. نام این مموری (CF) مخفف Compact Flash است که برای اولین بار توسط شرکت SanDisk پیشنهاد شد. 
      •    کارت حافظه CFe Card : این نوع مموری‌ نسبت به سایر مموری‌ها سرعت بالاتری دارد و در انواع تجهیزات مختلف قابل استفاده است. از بهترین مدل‌های کارت حافظه CFe می‌توان به Lexar، ProGrade، Delkin، Tough، SanDsik و Sony اشاره کرد. 
      •    کارت حافظه XQD Card: این نوع مموری دارای ویژگی‌های مانند سرعت، قابلیت اعتماد و استحکام بالاست. این مموری، سریع‌ترین نوع کارت حافظه دوربین می‌باشد. بنابراین عکاسان با استفاده از این کارت  می‌توانند حجم بالایی از اطلاعات را به سرعت به کامپیوتر منتقل کنند. از بهترین مدلهای XQD Card ، می‌توان به San Disk، Lexar، Delkin، Nikon و  Sony اشاره کرد. 
      •    کارت حافظه CFast Card: از ویژگی‌های برجسته این کارت حافظه، قابلیت کار در دماهای 4- تا 158 درجه فارنهایت است. این مموری در عکاسی و فیلم‌برداری صنایع استفاده می‌شود و ظرفیت، سرعت و عملکرد خوبی دارد. 

       

      انواع کارت حافظه SD، MINI و MICRO کارت حافظه کامپیوتر چیست؟

       

      پشتیبان‌گیری از واتساپ در کارت حافظه

      بعد از پاسخ به سوال کارت حافظه چیست و بررسی انواع آن لازم است تا بدانیم چگونه می توانیم از این ابزار کاربردی پشتیبان بگیریم. پشتیبان‌گیری از واتساپ در کارت حافظه از نیازهای ضروری برای کاربران این نرم‌افزار است. در تلفن‌های همراه، تمامی برنامه‌ها در حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌شوند که پس از مدتی باعث پر شدن آن خواهد شد. برای برخی از برنامه‌ها امکان تغییر این پیش فرض وجود دارد. اما در مورد نرم افزار Whatsapp، تمامی فایل‌های ضروری مثل عکس، فیلم و داده‌های متنی روی حافظه داخلی ذخیره می‌شوند و امکان تغییر این محل ذخیره‌سازی وجود ندارد. با اینکه تلفن‌های امروزی، حافظه داخلی بالایی دارند، اما به علت دریافت پیام‌های رسانه‌ای در واتساپ، کاربران در نهایت با مشکل ذخیره‌سازی روبرو خواهند شد. 

      روش‌های پشتیبان‌گیری از واتساپ در حافظه خارجی گوشی

      اولین راه برای پشتیبان‌گیری از واتساپ در کارت حافظه انتقال دستی این فایل‌ها به کارت SD است. اما تنها راه حل برای انتخاب کارت SD، به عنوان محل ذخیره فایل‌های واتساپ ، روت کردن دستگاه موبایل است. روش‌های مختلفی برای روت کردن موبایل وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. روش اول، استفاده از XinternalSD است. در واقع، XInternal SD یک ماژول Xposed است که قابلیت نصب Xposed Installer را دارد. این ماژول پیشرفته می‌تواند مسیر حافظه داخلی گوشی را به مسیر سفارشی شما برای برنامه‌های مختلف تغییر دهد. این کار را می‌توانید برای سایر برنامه های گوشی انجام دهید. با انجام مراحل گفته شده در ادامه، می‌توانید محل ذخیره واتساپ را تغییر دهید. فولدر واتساپ را از حافظه داخلی کپی کرده کرده و در حافظه خارجی جایگزین کنید. پوشه برنامه واتساپ موجود در حافظه داخلی را حذف کنید. در نهایت دستگاه را restart کنید. 

      روش دوم پشتیبان‌گیری از واتساپ در کارت حافظه استفاده از برنامه FolderMount است. ابتدا این برنامه را از Play Store، نصب کنید و به آن اجازه دسترسی روت را بدهید. سپس با طی مراحل زیر، محل ذخیره واتساپ را از حافظه داخلی به حافظه خارجی تغییر دهید. برنامه را باز کرده و در مقابل list of pairs روی علامت مثبت کلیک کنید. یک پوشه جدید ساخته و آن را Whatsapp نام‌گذاری کنید. سپس پوشه واتساپ را از حافظه داخلی دستگاه به عنوان source، انتخاب کنید. در این مرحله، تیک گزینه exclude from media scan را بزنید تا از ارسال فایل‌های تکرار در گالری جلوگیری شود. منتظر بمانید تا پوشه مقصد به صورت خودکار، ایجاد شود. در نهایت yse را بزنید تا انتقال پوشه‌های و فایل‌ها انجام شود و پس از آن پوشه جدید Whatsapp را فعال کنید.

       

      واتساپ و پشتیبانی از آن بر روی کارت حافظه

       

      حافظه سیم کارت کجاست؟ 

      اگر قسمت کارت حافظه چیست را مطالعه کرده باشید شاید به این مسئله فکر کرده باشید که آیا سیم کارت هم حافظه دارد و حافظه سیم کارت کجاست. علاوه بر دستگاه‌های الکترونیکی، سیم کارت‌ها هم دارای کارت حافظه برای ذخیره‌سازی اطلاعاتی مانند دفترچه تلفن هستند. سیم کارت‌های ارزان GSM 11.11 حافظه کمی دارند. این حافظه چیزی در حدود 2-3 کیلوبایت است که توسط خود گوشی تامین می‌شود. سیم کارت‌های با کاربردهای اضافی مانند GSM 11.14 حافظه‌های با ظرفیت بیشتر دارند. کوچک‌ترین آن‌ها از 16 یا 32 کیلوبایت است. هم‌چنین برخی از سیم کارت‌ها دارای حافظه بیشتری هستند که در بازه 128 تا 1024 کیلو بایت قرار می‌گیرد. در کل، سیم کارت، اطلاعاتی مانند شماره تلفن خود کاربر، کلیدهای مربوط به رمزگذاری داده‌ها، اطلاعات حساب کاربر، کلیدهای امنیتی، لیست مخاطب‌ها و داده‌های متنی مانند پیام‌ها را ذخیره می‌کند. 

      سیم کارت حافظه‌دار چیست؟

      نسل جدید سیم کارت‌ها با نام Sim-SD سیم کارت‌های حافظه‌دار نامیده می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که حافظه سیم کارت کجاست، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با سیم کارت‌های نسل جدید آشنا شوید. اکثر گوشی‌های هوشمند جدید دارای دو درگاه، یکی برای سیم کارت و دیگری برای کارت حافظه و سیم کارت به صورت توام هستند. بنابراین اگر کاربر، قصد استفاده از دو سیم کارت را داشته باشد، دیگر امکان افزایش حافظه داخلی گوشی خود با میکرو SD را ندارد. به دلیل این چالش و استفاده بیشتر کاربران از دو سیم کارت، سیم کارت هیبریدی یا Sim-SD تولید شد. این سیم کارت، علاوه بر انجام وظایف خود به عنوان سیم کارت، دارای حافظه است که می‌توان از آن به عنوان حافظه خارجی گوشی استفاده کرد. سیم کارت حافظه‌دار از یک کارت حافظه میکرو SD و یک سیم کارت نانو تشکیل شده است. هم‌چنین با شبکه نسل چهارم سازگار است و حافظه آن در ظرفیت‌های 8، 16، 32 و 64 گیگابایت یافت می‌شود. 

       

      سیم کارت حافظه‌دار

       

      کارت حافظه کامپیوتر چیست؟

      تا به حال به این فکر کرده‌اید که کارت حافظه کامپیوتر چیست؟ در این قسمت به بررسی کارت حافظه در کامپیوتر می‌پردازیم. در رابطه با کامپیوتر به نظر شما کارت حافظه چیست و چگونه به ذخیره سازی اطلاعات می‌پردازد. حافظه کامپیوتر که به اصطلاح، رم نامیده می‌شود، کار ذخیره اطلاعات و انتقال آن‌ها را با سرعت بالا انجام می‌دهد. رم یک حافظه موقت است. به عبارت دیگر، هنگامی که سیستم را خاموش می‌کنید، اطلاعات حافظه رم پاک می‌شوند. بنابراین، رم یک حافظه موقت برای ذخیره اطلاعات موقت مورد استفاده در هنگام کار با کامپیوتر است. وظیفه اصلی رم، برقراری ارتباط سریع، بین پردازنده و سایر قسمت‌های کامپیوتر مانند کارت گرافیک است. از مشخصه‌های اصلی یک رم، سرعت آن است که به عوامل متعددی مانند تک کاناله یا دو کاناله بودن آن، داشتن خنک کننده مناسب و نسل آن بستگی دارد. سرعت رم بالاتر، کارایی و راندمان سیستم را افزایش می‌دهد. در واقع، سیستم کامپیوتر برای اجرای برنامه‌های بیشتر به رم بالاتری نیاز دارد.

      انواع رم

      رم‌ها به دو دسته کلی استاتیک (SRAM) و داینامیک (DRAM) تقسیم می‌شوند. رم استاتیک نیازی به رفرش دائمی ندارد و از این رو استاتیک نامیده می‌شود. هر رم استاتیک از 4 تا 6 ترانزیستور استفاده می‌کند. سرعت دسترسی رم‌های استاتیک بالاتر از رم‌های داینامیک است. در مقابل، رم داینامیک از تعداد زیادی سلول حافظه تشکیل شده است که هر کدام از یک خازن و یک ترانزیستور ساخته شده‌اند. رم‌های داینامیک به عنوان حافظه اصلی کامپیوتر شناخته می‌شوند و ظرفیت بالاتری نسبت به رم‌های داینامیک دارند. از جمله انواع رم داینامیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      •    رم داینامیک دارای ضریب همگام‌سازی داده تکی (SDR SDRAM)
      این نوع رم، از ارتقا DRAM ها و همگام‌سازی حافظه رم با فرکانس CPU ساخته شده‌اند. همگام بودن این رم با CPU به این معنی است که برای پاسخ به داده‌های ورودی همواره منتظر سیگنال CPU می‌ماند. در این وضعیت، CPU قادر به پیش بردن پروسه‌هایی که با هم تداخل دارند، می‌باشد. این کارکرد موازی Pipelining نامیده می‌شود.

      •    رم داینامیک دارای ضریب همگام‌سازی داده دوگانه (DDR SDRAM)
      این رم در هر سیکل به اجرای دو دستور می‌پردازد، یعنی سرعت آن دو برابر SDRAM است. رم های DDR و SDR، ظاهر متفاوتی دارند و DDR، مصرف برق کمتری دارد. در رم های DDR مختلف از جمله، DDR2، DDR3 و DDR4 با افزایش شماره رم، سرعت آن بیشتر و مصرف برق آن کم‌تر می‌شود. سرعت این نوع رم دو برابر SDRAM هاست.

      •    رم داینامیک دارای ضریب همگام‌سازی داده دوگانه گرافیکی (GDDR SDRAM)
      این رم‌ها، نوع خاصی از رم DDR SDRAM هستند که در کارت‌های گرافیک برای رندر کردن تصاویر استفاده می‌شوند. در این نوع رم، پهنای باند از زمان تاخیر، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین رم GDDR، قادر به پردازش حجم زیادی از داده‌ها در سرعت پایین‌تری نسبت به رم DDR است. 

      نمونه‌ای از رم کامپیوتر

       

      برای رایانه‌های شخصی معمولا از رم‌های با مقدار 4، 8 یا 16 گیگابایت استفاده می‌شود. در صورتی که کاربر، برنامه‌های استاندارد مانند نرم افزارهای آفیس و سایر برنامه‌های سبک را استفاده کند، رم 4 گیگابایت کافی است. برای اهدافی مانند اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان یا کار کردن با بازی‌های گرافیکی به رم حداقل 8 گیگابایت نیاز است. رم‌های 16 گیگ و بالاتر برای عملیات گرافیکی و پردازشی فشرده استفاده می‌شوند. 

      از فاکتورهای مهم که در انتخاب رم باید به آن‌ها توجه کرد، فرکانس و مقدار تاخیر رم است. فرکانس رم بر حسب مگاهرتز بیان می‌شود. آخرین نسل‌های رم مانند DD4 دارای حداقل فرکانس 2400 مگاهرتز هستند. برای اهدافی مثل گیم به فرکانس‌های بالاتر مثل 3200 یا 4800 مگاهرتز نیاز است. همچنین ظرفیت و سرعت رم در انتخاب آن مهم است زیرا بر کارایی سیستم در هنگام اجرای عملیات هم‌زمان تاثیر می‌گذارد. 

       

      انواع مختلف رم DDR
      مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟